W roku szkolnym 2022/2023 uczniowie klasy 4AS realizowali zadania określone w III Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce’’.
Celem projektu było poznanie tradycji i kultury różnych części Polski, promowanie własnego regionu, kształtowanie tożsamości regionalnej i narodowej, rozbudzenie w młodzieży wrażliwości na piękno różnych regionów Polski oraz zainteresowanie uczniów kulturą i tradycją kraju.
Cele te były osiągane poprzez realizację czterech zadań z następujących dziedzin: kulinaria, muzyka, teatr, fotografia, plastyka i technika. Tematy zadań zostały określone w tabeli poniżej.
CEL |
ZAKRES TEMATYCZNY |
TEMAT |
popularyzowanie regionalnych zabaw słowno-muzycznych |
muzyka, teatr |
Zabawa regionalna |
Popularyzowanie oryginalnej architektury, zabudowy regionu |
technika, fotografia |
Zabytek mojego regionu |
popularyzowanie produktów regionalnych |
kulinaria |
Produkt regionalny w kuchni |
popularyzacja technik związanych z regionem |
plastyka, technika |
Regionalna ozdoba świąteczna |
Regulaminy poszczególnych zadań oraz zdjęcia wykonanych prac są dostępne na stronie projektu:
www.projektpodrozepopolsce.blogspot.com
Zadanie 1
Zadanie pierwsze polegało na wykonaniu regionalnej ozdoby świątecznej. Uczniowie klasy 4AS wykonali ,,podłaźniczkę’’.„Podłaźniczka” – „sadko” - Zwyczaj ubierania choinki na terenie podkarpackich wsi upowszechnił się dopiero po I wojnie światowej, a nawet w latach 50 XX wieku. Wcześniej zamiast choinki wieszano u powały chaty wierzchołek jodły zawieszony czubkiem do dołu. U Pogórzan nazywany był „podłaźniczką”, a w okolicach Rzeszowa „sadkiem”. Ozdabiano taką jodłę tzw. „światami” czyli ozdobami robionymi z opłatka oraz ozdobami ze słomy. „Światy” wprowadzały pokój i harmonię w domach, a słomiane ozdoby urodzaj. „Sadko” było także przystrajane jabłkami, orzechami czy też ozdobami z papieru.
Zadanie 2
Zadanie drugie polegało na wykonaniu produktu regionalnego w kuchni. Uczniowie przygotowali proziaki.
Zadanie 3
Kolejny etap realizacji zadania był możliwy dzięki ciężkiej pracy uczniów kl. 4 AS oraz 4 BS. Ich wytrwałość, sumienność i zaangażowanie umożliwiły nam podróż w czasie... cofnęliśmy się o jakieś sto lat i przenieśliśmy do malowniczej wioski Żołyni koło Łańcuta. Tam właśnie, co roku, 12 marca organizowane było święto szkolne - Gregoły. Domy odwiedzali chłopcy przebrani za biskupa, księdza i Grzegorza. Ich zadanie polegało na zachęcaniu gospodarzy, przy pomocy słowno-muzycznej zabawy, do zapisywania i wysyłania dzieci do szkoły.
Składamy serdeczne podziękowania paniom: Iwonie Pałce, Annie Kurowskiej i Katarzynie Surowiec za pomoc w realizacji zadania oraz:
- Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, za możliwość realizacji nagrania na terenie skansenu.
- Muzeum Etnograficznemu - oddziałowi Muzeum Okręgowego w Rzeszowie, za wypożyczenie strojów ludowych.
Zapraszamy do obejrzenia efektów naszej pracy.
Link do filmu
Zadanie 4
Czwarte zadanie w konkursie polegało na wykonaniu pracy przestrzennej przedstawiającej zabytek lub charakterystyczną architekturę regionu. Uczniowie wykonali makietę Zamku Lubomirskich w Rzeszowie.
Zamek Lubomirskich jest jednym z najbardziej reprezentacyjnych rzeszowskich zabytków oraz przepiękną wizytówką naszego miasta. Pierwszą rezydencję obronną wybudował na przełomie XVI i XVII w. Mikołaj Spytek Ligęza. Rozbudowali ją kolejni właściciele miasta - Lubomirscy. Dzięki nim właśnie zamek przybrał formę czworoboku z dziedzińcem pośrodku i wieżą bramną. Zamek otoczono kamiennymi fortyfikacjami i fosą. Obecny kształt zamku zawdzięczamy Austriakom. Po przejęciu zamku od Lubomirskich urządzili w nim sąd i więzienie. W tym czasie zamek był w bardzo złym stanie, a dodatkowo ten stan został pogorszony przez pożar. Zaborcy pod koniec XIX w. postanowili ratować podupadającą budowlę. Zamku nie udało się ocalić. Zburzono stary zostawiając tylko fundamenty i wieżę... i wybudowano nowy. Dzięki temu rzeszowski zamek liczy sobie tylko niecałe sto dwadzieścia lat.
Uczniowie bardzo ciężko pracowali przy realizacji każdego zadania. Opłacało się! Drużyna Zespołu Szkół Specjalnych im. UNICEF zajęła I miejsce w III Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Podróże po Polsce”.