Kobieta
Jesteś tu: Strona główna Kobieta - Porady Jak rozmawiać z dzieckiem za pomocą symboli?

tagi:dzieci komunikacja niepełnosprawność porady

Jak rozmawiać z dzieckiem za pomocą symboli?

Dodano: 7 kwietnia 2009, 7:45 Autor: Alina Bosak

Jak porozumiewać się z dzieckiem, które nie potrafi mówić lub mówi z trudem?
- Naukę zaczyna się od prostych obrazków. Potem, jeśłi możliwości dziecka na to pozwalają, przechodzi do bardziej symbolicznych piktogramów - mówi Joanna Wójcik.

- Naukę zaczyna się od prostych obrazków. Potem, jeśłi możliwości dziecka na to pozwalają, przechodzi do bardziej symbolicznych piktogramów - mówi Joanna Wójcik. (fot. Fot. Krystyna Baranowska)

Podziel się

Dziecko, które w wieku 5 lat nie mówi lub porozumiewa się językiem zrozumiałym jedynie dla najbliższych, potrzebuje terapeuty, który nauczy je, jak w inny sposób kontaktować się z otoczeniem, by być rozumianym przez wszystkich.

Problem dotyczy m.in. dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, niepełnosprawnością sprzężoną, zaburzeniami aparatu mowy i autystów. Często się zdarza, że są rozumiane jedynie przez najbliższych, którzy uczą się rozpoznawać niewyraźne słowa, a kiedy mowa nie występuje - każdy wyraz twarzy czy gest.

Tę utrudnioną "rozmowę” można uczynić bardziej zrozumiałą dzięki wprowadzeniu tzw. komunikacji alternatywnej (kiedy dziecko nie mówi wcale) lub wspomagającej (kiedy jego mowa jest bardzo ograniczona).

"Mówiąc” wpływam na rzeczywistość

- Chodzi o to, by dziecko umiało się porozumiewać w sposób akceptowany społecznie - tłumaczy Joanna Wójcik, nauczyciel terapeuta z Zespołu Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie. - Żeby poza domem, w sklepie, kinie czy szkole umiało w sposób zrozumiały dla otoczenia wyrazić swoje potrzeby i emocje.

Pomagają w tym specjalne pomoce -np. komunikatory z funkcją odtwarzania nagranych informacji. Mogą mieć po 2, 4, 8, a nawet 32 przyciski, w zależności od poziomu funkcjonowania dziecka. Czasem są to proste symbole i słowa "tak”, "nie”, "chcę”, "dziękuję”, "przepraszam”.

Inna pomoc to pojedyncze tablice tematyczne i książeczki z obrazkami bądź symbolami, które dziecko wskazuje chcąc przekazać konkretną informację. Są też programy komputerowe i urządzenia wysokiej technologii, np. czujniki z opaską zakładane na głowę, które pozwalają, wskazywać piktogramy osobom niezdolnym do poruszania się.

- Sposobów komunikacji alternatywnej jest naprawdę sporo i w zależności od poziomu funkcjonowania ucznia są one bardziej lub mniej zaawansowane - wyjaśnia pani Joanna. - Ważne, aby zacząć jak najwcześniej, z dzieckiem w wieku wczesnoszkolnym. Bez obaw, że zniechęcimy je do używania języka.

Badania dowodzą, że komunikacja alternatywna i wspomagająca nie przeszkadzają w rozwoju mowy. Ważne, żeby logopeda i terapeuta razem współpracowali.

Systemy komunikacji alternatywnej i wspomagającej:

Znaki manualne:
Języki migowe, inne znaki przekazywane za pomocą rąk.

Znaki graficzne:
Piktogramy, PCS i inne znaki przedstawione za pomocą rysunku, grafiki itp., także alfabet literowy i sylabowy.

Znaki przestrzenno-dotykowe:
Wykonane z drewna lub plastiku, o łatwych do rozróżnienia kształtach i zróżnicowanej fakturze, tu zalicza się także alfabet Braillea.

Od prostych do skomplikowanych

Symbol, który zastąpi słowo może być czarno-biały (piktogram) lub kolorowy (PCS). Mogą nim być różnego rodzaju znaki graficzne, obrazki. System służący komunikowaniu dobiera się do możliwości dziecka, potrzeb jego i rodziny.

- U dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym, rozpoczynających edukację w szkole nie wprowadza się skomplikowanych tablic komunikacyjnych, ale fotografie przedstawiające najbliższe osoby, przedmioty dobrze im znane z domu rodzinnego, książeczki edukacyjne, stwarza się sytuacje komunikacyjne poprzez zabawę - tłumaczy terapeuta.

- Jeśli uczeń robi postępy, przechodzimy do symboli, wzmacniając je następnie wyrazami, a nawet prostymi zdaniami. Niektórzy uczniowie posługują się tablicami literowymi, wyrazowymi, które zawierają słowa "klucze”. Za pomocą komunikatora i nagranej na nim wiadomości budują wypowiedzi, wyrażają potrzeby, emocje.

Komunikacja alternatywna i wspomagająca tak dobrze znana na całym świecie, w Polsce znajduje coraz więcej zwolenników. Pozwala na pełniejszy rozwój osobowości dziecka, jego autonomii i niezależności mimo wielu problemów w funkcjonowaniu.

Znajdź:

Zarejestruj się BEZPŁATNIE

Szukasz
Jesteś

Znajdź:

Praca:

alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!

Czy wybierzesz się do rzeszowskiego kasyna?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 524.
  • Samoloty Iskra nad Rzeszowem

  • Ćwiczenia ratowników

    Ćwiczenia ratowników

  • III Gala Ślubna w Krośnie

    III Gala Ślubna w Krośnie

www.nowiny24.pl

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z dystrybucją »

Kontakt z AR24 »

Zadzwoń 0 800 669 469

Napisz maila: online@nowiny24.pl

Napisz na Gadu-Gadu: 10472560

Napisz na Skype: nowiny24

Serwisy społecznościowe

nowiny24 są częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.nowiny24.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2012.