Kobieta
Jesteś tu: Strona główna Kobieta - Porady Problemy dziecka z nauką mogą być ukryte w zmysłach

tagi:dzieci edukacja nauka zdrowie

Problemy dziecka z nauką mogą być ukryte w zmysłach

Dodano: 1 marca 2009, 18:54 Autor: Alina Bosak

Dziecko ma kłopoty z uczeniem się, nie radzi sobie z emocjami? Problem nie musi tkwić w wychowaniu, ale nieprawidłowej reakcji zmysłów na otoczenie.
- Kiedy przedszkolak nie chce trzymać za rękę kolegę, kiedy wszyscy idą w parach, może to być sygnałem zaburzeń czucia głębokiego - mówi terapeuta Danuta Ślęczka.

- Kiedy przedszkolak nie chce trzymać za rękę kolegę, kiedy wszyscy idą w parach, może to być sygnałem zaburzeń czucia głębokiego - mówi terapeuta Danuta Ślęczka. (fot. Fot. Tadeusz Poźniak)

Podziel się

I to nie tylko tych wzrokowych czy słuchowych, ale związanych z odczuwaniem w stawach i ścięgnach, z poruszaniem własnym ciałem.

Prawidłowy rozwój ruchowy, umiejętność uczenia się i odpowiedniego zachowania zależy od właściwego rozpoznania i zinterpretowania wrażeń, jakie otrzymuje nasz mózg (tzw. integracja sensoryczna). Odkrył to pod koniec lat 60-tych dr A. Jean Ayers, terapeuta i psycholog. Stwierdził też, że zaburzenia integracji sensorycznej można usuwać poprzez odpowiednią terapię.

Kto ma problemy ze zmysłami

- Do takich zaburzeń należy na przykład nadwrażliwość na dotyk - tłumaczy Danuta Ślęczka, terapeuta integracji sensorycznej z Zespołu Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie. - Dziecko z takim problemem każdy dotyk odbiera jako agresję. Jeśli problem nie zostanie wcześnie rozpoznany i poddany terapii, to może ono mieć z tego powodu problemy w szkole. Wystarczy, że nauczycielka podejdzie do niego od tyłu, a ono już zacznie się stresować, czując dyskomfort psychiczny. Zamiast skupić się na lekcji, zaczyna poddawać się złym emocjom. W takiej sytuacji niektóre dzieci zaczynają zamykać się w sobie, a inne stają się agresywne.

Z kolei przy zaburzeniach napięcia mięśniowego dziecko może mieć problemy z nauką pisania. Bazgrze, źle trzyma długopis, za mocno lub za słabo naciska. To może też świadczyć o zaburzeniach czucia głębokiego w stawach, ścięgnach, kiedy dziecko po prostu nie potrafi rozpoznać siły nacisku.

Terapia integracji sensorycznej polega na stymulacji trzech podstawowych systemów: dotykowego, prioprioceptywnego (tzw. czucie głębokie, czyli wszelkie wrażenia, które płyną ze stawów, ze ścięgien) i systemu przedsionkowego, czyli wszystkiego co jest związane z ruchem. Te trzy systemy są bazą do rozwoju ruchowego, percepcji wzrokowej, sprawności manualnej i precyzyjnych ruchów związanych z pisaniem.

Skąd się biorą zaburzenia

Danuta Ślęczka podczas pierwszej rozmowy z rodzicami zawsze pyta o przebieg ciąży i poród.

- Jeśli ciąża przebiega normalnie i kobieta nie musi leżeć, dziecko jest stale stymulowane przez wody płodowe, które falują, kiedy mama się rusza - tłumaczy terapeta. - Mama zmuszona do leżenia przez znaczną część ciąży już nie dostarcza tylu bodźców pobudzających zmysły.

Duże znaczenie ma też poród.

- Podczas naturalnego dziecko musi się przedostać się przez ciasne narządy rodne - wyjaśnia pani Danuta. - Doznaje dodatkowej stymulacji czucia głębokiego. To ściskanie podczas porodu w sposób naturalny sprawia, że później dziecko rozumie, co to znaczy ścisnąć - poluzować. Zwykły dotyk odczuwa jako coś odstręczającego. Nie lubi całujących ciotek i chociaż lubi się przytulać, wioli, żeby mama go nie obejmowała.

Jak dodaje terapeuta, zaburzenia są coraz częstsze. Coraz więcej dzieci rodzi się poprzez cesarskie cięcie i z ciąż podtrzymywanych.

Jak rozpoznać problem

Dużo zależy od pediatry i tego czy zauważy np. lekko obniżone czy podwyższone napięcie mięśniowe. W przypadku starszych dzieci, pomóc mogą specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych. Im dziecko starsze, tym trudniej zauważyć i rozpoznać przyczynę jego złego zachowania i kłopotów z nauką.

- Na zaburzenia w doznaniach zmysłowych z wiekiem nakładają się nawyki, wychowanie, emocje - zauważa Danuta Ślęczka. - Gdy dziecko jest bardzo ruchliwe, trudno stwierdzić, czy to zwykły temperament, czy nadruchliwość, czy ADHD, a może jeszcze coś innego.

Jakie objawy mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej, znajdziesz w artykule Danuty Ślęczki, opublikowanym w Biuletynie nauczycieli rewalidacji indywidualnej na stronie: www.wzorowaszkola.pl/zss/biuletyn_rewalidacja.pdf

Samo nie przejdzie

Z zaburzeń integracji sensorycznej - nie wyrasta się. Nie brakuje dorosłych, którzy nie chodzą do fryzjera, dentysty, bo cudzy dotyk jest dla nich nieznośny. Dlatego potrzebna jest terapia. Nawet, gdy wydaje nam się, że pediatra przesadza, kierując nas na rehabilitację z obniżonym napięciem mięśniowym, bo przecież na oko z dzieckiem wszystko jest w porządku. A jak zacznie troszkę później chodzić to nic się nie stanie.

- Dziecko chodzące świat zdobywa świat. Dziecko niechodzące też, ale mniej - zauważa terapeuta. - Im dziecko mneijsze, tym bardziej chłonie wrażenia, szybciej się uczy, jest bardziej kreatywne, bardziej otwarte. Kiedy dziecko wstaje - balansuje, ćwiczy system przedsionkowy, koordynację własnego ciała, obustronną koordynację, pracę mózgu, pracę prawej i lewej części ciała, stymuluje rozwoju intelektualny.

Przy słabym napięciu mięśniowym może mieć potem problem z pisaniem, wiązaniem sznurowadeł itp. Może wyrosnąć niezdara. Są tacy dorośli - mądrzy, wykształceni, ale jacyś tacy wiecznie roztargnięci, zapominalscy, trochę fajtułapy.

Terapia jest przyjemna

Dlatego warto korzystać z terapii, która dla większość dzieci jest przyjemna.

- Bawimy się na huśtawce, trampolinie, skaczemy na piłkach, turlamy się, a ciało poprawia swoje zmysłowe doznania - mówi pani Danuta.

Znajdź:

Zarejestruj się BEZPŁATNIE

Szukasz
Jesteś

Znajdź:

Praca:

alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!

Czy wybierzesz się do rzeszowskiego kasyna?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 524.
  • Samoloty Iskra nad Rzeszowem

  • Ćwiczenia ratowników

    Ćwiczenia ratowników

  • III Gala Ślubna w Krośnie

    III Gala Ślubna w Krośnie

www.nowiny24.pl

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z dystrybucją »

Kontakt z AR24 »

Zadzwoń 0 800 669 469

Napisz maila: online@nowiny24.pl

Napisz na Gadu-Gadu: 10472560

Napisz na Skype: nowiny24

Serwisy społecznościowe

nowiny24 są częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.nowiny24.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2012.