Kobieta
Jesteś tu: Strona główna Kobieta - Porady Logopeda: trzylatek powinien już mówić

Logopeda: trzylatek powinien już mówić

Dodano: 13 listopada 2008, 2:51 Autor: Alina Bosak

Kłopoty z nauką pierwszych słów mogą świadczyć o upośledzeniu dziecka, ale nie jest to reguła.
Podziel się

Prawidłowo rozwijające się dziecko reaguje na mowę, utrzymuje kontakt wzrokowy, rozumie polecenia, wydaje dźwięki, wokalizuje. Do 3. roku życia zna wyrazy typu daj, weź. Brak mowy może być oznaką opóźnienia umysłowego.

Agnieszka Stopa i Elżbieta Pikuła, doświadczone logopedki z Zespołu Szkół Specjalnych im. UNICEF w Rzeszowie są pewne, że czujni rodzice jeszcze zanim dziecko skończy 3 lata potrafią dostrzec niepokojące objawy.

- Nawet bez doświadczenia, mając pierwsze dziecko, ojciec, matka wyczuwają, że coś jest nie tak - uważa pani Agnieszka.

- Takie dziecko nie odbiera sygnałów wzrokowych, mimiki, nie reaguje na uśmiechy, ma zaburzone gaworzenie, nie wydaje podstawowych dźwięków typu ma-ma, da-da. Trzeba wtedy szukać pomocy u specjalistów.

Logopedzi z ZSS im. UNICEF należą do Polskiego Towarzystwa Logopedycznego i raz w roku, najczęściej w maju, prowadzą także dla osób spoza szkoły dni bezpłatnych diagnoz logopedycznych. Zapowiedzi ukazują się wcześniej w mediach.

Dlaczego nie mówi

Rodzicami powinien pokierować pediatra. Bo zaburzenia mowy mogą wynikać z upośledzenia, ale także z przyczyn neurologicznych, psychologicznych. Powodem mogą być uszkodzenia okołoporodowe, wada słuchu (teraz badania w tym kierunku wykonuje się u wszystkich noworodków), jakaś trauma.

W końcu niezależnie od postawionej diagnozy, następuje etap, w którym dziecko trzeba mówienia nauczyć. I wtedy wkracza logopeda.

Ćwiczenia dla każdego dziecka, które pomagają usprawnić wymowę:
Poproś, by dziecko: policzyło czubkiem języka zęby na górze, zęby na dole, dotknęło językiem podniebienia.
Niech maluch pokaże, jak kotek pije mleko, niech zrobi balonik.
Posadź dziecko przed lustrem, niech poogląda buzię, dotknie językiem nosa.
Posmaruj maluchowi nutellą podniebienie, niech ją zliże! Podobnie można trenować dotykanie językiem noska, brody, policzka.
Niech dziecko klaska językiem, prycha.
Pobawcie się w naśladowanie odgłosów otoczenia i zwierzątek.

Jeśli to upośledzenie

- W naszej szkole praca nie wygląda tak jak z dziećmi zdrowymi, u których np. jest problem z wywołaniem głoski, ewentualnie trzeba poprawić wymowę - podkreśla pani Elżbieta.

- My musimy nauczyć dziecko komunikowania się nie tylko z najbliższym otoczeniem, ale także z ludźmi obcymi. Ono ma budować zdania, stawiać pytania. A jeśli nie ma nawet wyrobionej mowy, to pozostaje jeszcze komunikacja niewerbalna, mowa ciała itp. Dla każdego trzeba dobrać indywidualny program ćwiczeń. Bo są różne stopnie upośledzenia i różne choroby towarzyszące: niedosłuchy, niedowidzenia, choroby neurologiczne, mózgowe porażenia, autyzm, nadpobudliwość, ADHD, epilepsja.

Zaczyna się od nauki oddechu, potem jest artykulacja głosek, wyrazów, w końcu gramatyka, wzbogacanie słownictwa i doskonalenie mowy. Czasem całe lata walczy się jedną głoskę. Ćwiczyć muszą z dzieckiem logopedzi i rodzina.

- Dla ludzi zdrowych podniesienie języka do góry czy wyliczenie językiem ząbków jest proste. Dla dziecka upośledzonego już samo zrozumienie polecenia jest kłopotem, bo "co to jest góra, co to jest język?”. Samo dźwignięcie języka ku górze też jest bardzo trudne - podkreśla pani Agnieszka.

Jak podkreślają logopedki, aby żmudne ćwiczenia nie zniechęcały, trzeba je prowadzić w formie zabawy i nieustannie chwalić. Nawet, jak coś się nie uda.

Więcej na temat pracy logopedów z dziećmi upośledzonymi można przeczytać na stronie: www.wzorowaszkola.pl/zss, w zakładce: Publikacje i opracowania, w Biuletynie nauczycieli rewalidacji indywidualnej.

Walka o głoski

- Miałam taką Sylwię - mówi pytana o sukcesy pani Agnieszka. - Po 10 latach pracy udało mi się u niej wywołać głoskę "sz”. Jak ona powiedziała to "sz”, to miałam wrażenie, że wybiegnę i będę ze szczęścia o tym krzyczeć. Tylko wiedziałam, że nikt by nie zrozumiał, co to za sukces.

- Poczucie sukcesy mamy nie tylko wtedy, gdy niemówiące dziecko po 2-3 latach zaczyna wymawiać pierwsze słowo, - dodaje pani Elżbieta, - ale także wtedy, gdy widzimy, że gimnazjaliści z lekkim upośledzeniem często mówią ładniej niż ich rówieśnicy z normą intelektualną.

Znajdź:

Zarejestruj się BEZPŁATNIE

Szukasz
Jesteś

Znajdź:

Praca:

alarm24 Kliknij i wyślij nam swojego newsa!

Czy wybierzesz się do rzeszowskiego kasyna?

wyniki głosowania
Liczba głosów: 524.
  • Samoloty Iskra nad Rzeszowem

  • Ćwiczenia ratowników

    Ćwiczenia ratowników

  • III Gala Ślubna w Krośnie

    III Gala Ślubna w Krośnie

www.nowiny24.pl

Kontakt z reklamą »

Kontakt z redakcją »

Kontakt z marketingiem »

Kontakt z dystrybucją »

Kontakt z AR24 »

Zadzwoń 0 800 669 469

Napisz maila: online@nowiny24.pl

Napisz na Gadu-Gadu: 10472560

Napisz na Skype: nowiny24

Serwisy społecznościowe

nowiny24 są częścią grupy Media Regionalne

Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie zastrzegają, iż rozpowszechnianie jakichkolwiek artykułów i materiałów zamieszczonych w portalu www.nowiny24.pl jest dozwolone wyłącznie z zachowaniem warunków korzystania z treści. Jakiekolwiek użycie treści wykraczające poza ww. warunki jest zabronione bez pisemnej zgody Mediów Regionalnych i nabycia licencji. Sprawdź, w jaki sposób możesz uzyskać licencję na wykorzystanie treści.

Naruszenie tych zasad jest łamaniem prawa i grozi odpowiedzialnością karną.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Media Regionalne sp. z o.o. w Warszawie. 2001-2012.